Broquet is een brandstofkatalysator, vervaardigd in pelletvorm waarbij elke pellet een combinatie is van verschillende metalen die aan elkaar zijn gebonden in een uniek proces. Deze katalysator is bijzonder effectief wanneer hij zich in de onmiddellijke nabijheid van zacht staal bevindt en daarom zijn de pellets ofwel ingesloten in een eenvoudig gaas om in de brandstoftank te worden ingebracht, of zijn ze aanwezig in een stalen houder om rechtstreeks in de brandstoftoevoerleiding te passen.

Een katalysator is iets dat de snelheid van een chemische reactie verandert, terwijl het zelf onveranderd blijft.

Het is bekend dat de katalysator, wanneer deze in direct contact (staat) komt met een op koolwaterstof gebaseerde brandstof, in een vloeibaar gemaakte toestand, de verbrandingsefficiëntie van die brandstof verbetert. De exacte mechanismen hiervoor zijn nog steeds onderwerp van voortdurend onderzoek (dat) hetgeen niet ongebruikelijk is op het gebied van katalyse.

Theoretisch zal een katalysator voor onbepaalde tijd meegaan, maar de verontreinigingen die altijd aanwezig zijn in brandstof zullen zich uiteindelijk aan het oppervlak van de pellets hechten. Dit proces is echter zeer traag en een minimale actieve levensduur van 250.000 mijl / 400.000 km kan worden verwacht voor kleinere voertuigen, 150.000 mijl / 240.000 km voor vrachtwagens en bussen en 6.500 draaiuren voor off-road en maritieme toepassingen.

Omdat de brandstofkatalysator de verbrandingsefficiëntie verbetert, zijn de voordelen:

 

1) Winst in wegwielvermogen of een lager brandstofverbruik (afhankelijk van hoe het voertuig wordt bestuurd)

2) Verminderde uitlaatemissies, met name HC en CO

3) Schonere verbrandingszones en componenten (bougies / injectoren, zuigerveren en kronen)

4) Stabilisatie van brandstof (remt de verslechtering van de brandstofkwaliteit)

Broquet zal bijna onmiddelijk gaan werken en de klant zal eerst merken dat de motor soepeler en sneller reageert. De verbetering is echter progressief door het reinigende effect van Broquet en daarom kan het, afhankelijk van de staat van de motor en de manier waarop het wordt (aangedreven) bestuurd, tot 5000/8.000 km duren voordat de volledige voordelen zijn gerealiseerd.

In-line units kunnen eenvoudig tussen voertuigen worden verplaatst. De In-tank-unit moet echter worden beschouwd als een één-voertuig-behandelingssysteem, omdat het eenmaal in de brandstoftank niet is ontworpen om te worden verwijderd en dit daarom moeilijk kan zijn en alleen moet worden uitgevoerd door een gekwalificeerde (motoringenieur) monteur .

Deze componenten bevinden zich beide in het uitlaatsysteem om de uitlaatgassen van de motor te behandelen, terwijl Broquet in het brandstoftoevoersysteem op een motor wordt gemonteerd. Door de verbrandingsefficiëntie te verbeteren en de uitlaatgassen te verminderen, zal Broquet de hoeveelheid werk die van deze dure componenten wordt vereist verminderen, waardoor hun levensduur wordt verlengd.

Broquet heeft in het Verenigd Koningkrijk bewezen de twee belangrijkste geteste gassen in de jaarlijkse emissietests, totale koolwaterstoffen (THC) en koolmonoxide (CO) met ongeveer 20% te verminderen. Dit kan het verschil maken tussen een ‘Pass’ of een ‘Fail’ bij de jaarlijkse emissietest of een controle langs de weg.

Broquet werkt met elke brandstof op koolwaterstofbasis die zich in vloeibare vorm bevindt. Dit betekent dat elk voertuig dat wordt gevoed door benzine, diesel of olie baat zal hebben bij de installatie van Broquet.

(Elk type eenheid) Beide types (kan) kunnen voor elke toepassing worden gebruikt. De In-tank-methode is echter uitsluitend gebaseerd op kosten en wordt over het algemeen aanbevolen voor kleinere motoren (motorfietsen, auto’s en pick-ups) en de In-line-units voor grotere motoren (vrachtwagens, boten en generatoren).

Alle units worden geleverd met algemene montage-instructies, maar het is ten zeerste aan te bevelen dat alleen gekwalificeerde autogarages de montage van de units uitvoeren.

Brandstofbesparing is afhankelijk van de staat van de motor en hoe deze wordt (aangedreven) bestuurd of gebruikt. Normaal gesproken moeten besparingen echter in het bereik van 7% tot 12% liggen.

Brandstof wordt gekocht door de klant, die ook betaalt voor reparatie en onderhoud aan het voertuig. Aangezien het gebruik van Broquet resulteert in een langere levensduur van een motor en componenten, heeft de fabrikant geen enkel voordeel, slechts extra kosten voor montage.